Pokud se tvorba plánu mobility vezme za správný konec, může mít do budoucna tento strategický dokument podstatnou roli ve směřování města Brna v záležitostech dopravy. V Brně má na starosti pořízení plánu mobility Odbor dopravy. Z podnětů laické i odborné veřejnosti na veřejném projednání analytické části, které proběhlo 24. 3. 2015 však nevypadá, že by byl kvalitně zpracován. Alespoň ne jeho první – analytická část.
Veřejné projednání plánu udržitelné městské mobility v Brně (24. 3. 2015) – více foto
Plán udržitelné městské mobility je jednou z podmínek při získávání financí z dotačních titulů. Požaduje jej Evropská komise. Jsme v Česku, takže zřejmě nemusím zmiňovat to, že se k pořízení plánu mobility postaví každé město či obec jinak. Některé to udělá z povinnosti, aby plán mobility byl a mohlo dosáhnout na dotaci, některé to bere jako výzvu a příležitost vytvořit koncepční dokument – strategii, podle které bude dopravně plánovat v následujících letech.
Na konci března jsem byla na Ministerstvu dopravy na konferenci, na které zazněla právě dobrá myšlenka: „Pojďme dělat plány udržitelné městské mobility tak, aby to nebyly jen šuplíkové projekty, ale dokumenty, které nás posunou dál.“
Jednotlivými zástupci ministerstev bylo představeno, odkud bude možnost dotace čerpat a přibližně co který program bude obsahovat:
- Ministerstvo dopravy – Operační program Doprava 2014 – 2020 a udržitelná městská mobilita (podpora městské drážní dopravy – tramvaje, trolejbusy), podpora nových tratí, rekonstrukce/modernizace stávajících tratí, podpora telematiky)
- Ministerstvo životního prostředí – Operační program Životní prostředí 2014 – 2020 (programy na zlepšení kvality ovzduší a snížení hladiny zvuku, podpora i nemtorové mobility – bike and car sharing, osvětové programy)
- Ministerstvo místního rozvoje – Integrovaný regionální operační program (možnost čerpat finance na cyklodopravu, nákup nízkoemisních a bezemisních vozidel + plnící a dobíjecí stanice, přestupní terminály pro veřejnou dopravu, aplikace moderních technologií v dopravě, řešení bezpečnosti železniční, silniční, cyklistické a pěší dopravy, rozvoj zelené infrastruktury)
Konference Integrované plánování a plány udržitelné mobility v Praze (30. 3. 2015) – více foto
Jak pokračuje PUMM v Brně?
V současné době je první fáze – vyhodnocení připomínek k analytické části v komisích Rady města Brna a dle harmonogramu na webu http://www.mobilitabrno.cz/ by do 30. 6. 2015 měl být připraven koncept návrhové části, který bude veřejně prezentován 29. 9. 2015. Nejdůležitější část projektu je tedy ještě před námi a bude jen dobře, kdžy se do ní zapojí co nejvíce obyvatel města Brna.